چگونه کارآفرین شویم؟

کارآفرینی

کارآفرینی یکی از مهم‌ترین مقوله‌هایی است که امروزه مورد استقبال قشرهای مختلف قرار گرفته است. همان طور که از معنای ظاهری کلمه‌ی کارآفرین پیدا است، کار آفرین کسی است که یک موقعیت کاری را خلق می‌کند و از طریق آن ارزش آفرینی ایجاد می‌کند. شاید بتوان گفت که دغدغه‌ی کارآفرینان در درجه‌ی اول نه پول، بلکه رسیدن به موفقیت و شکوفا کردن استعدادها است.

ارزش کارآفرینی

کارآفرینان می‌توانند مسیر زندگی خود و دیگران را تغییر دهند و تحولات بزرگی را به وجود آورند؛ چنانکه تاکنون نیز اتفاقات بزرگی را رقم زده‌اند. آن‌ها با ایجاد کسب ‌و کارهای جدید باعث توسعه‌ی اقتصادی می‌شوند و برای جامعه خدمت و ثروت به ارمغان می‌آورند. کارآفرینان با خلق ایده‌های جدید و تجاری‌سازی آن‌ها دریچه‌های جدیدی را به روی جامعه باز می‌کنند و باعث راحت‌تر شدن زندگی انسان‌ها می‌شوند. این موضوع در سازمان‌های دولتی و بروکراتیک کمتر به چشم می‌خورد؛ بخش زیادی از کارمندان فقط به دنبال پر کردن ساعت کاری و انجام دادن حداقل وظایفی معمول روزانه هستند که بر دوششان قرار گرفته است و سر ماه هم حقوق ثابتی را دریافت می‌کنند و به همان میزان قانع هستند. در حالی که عمده تغییراتی که امروزه در زمینه‌ی تکنولوژی به وجود آمده مرهون خدمات کارآفرینان است نه سازمان‌های دولتی.

تغییرات به وجود آمده توسط آن‌ها به تدریج بر فرهنگ و سبک زندگی اجتماعی هم تأثیر می‌گذارد و از این طریق جوامع بشری را به کلی متحول می‌کنند. فرض کنید در کشوری که متبلا به بی آبی است، شخصی یک پمپ آب را اختراع کرده که می‌تواند آب را از مناطق دور دست به داخل آن کشور بکشاند. به خوبی می‌توان متصور شد که این اختراع چه گام بزرگی در بهبود زندگی انسان‌های آن کشور برداشته است. هم‌چنین گوشی‌های هوشمند تلفن همراهی که امروزه در دست همه‌ی ما قرار دارد، نمونه‌‌ای ‌‌‌دیگر از خدماتی است که کارآفرینان توانسته‌اند جوامع بشری را با آن دگرگون کنند.

کارآفرینی را از کجا شروع کنیم؟

هرکسی که در زمینه‌ی ایجاد یک فرصت جدید تلاش کند، می‌تواند به نوعی کارآفرین باشد. برای مثال کسب‌ و کارهای کوچک، مغازه‌ها و فروشگاه‌های محلی نیز به نوعی کارآفرین محسوب می‌شوند. حتی کسب‌ و کارهایی هم که در خانه انجام می‌شوند، در زمره‌ی کارآفرینی قرار دارند. افرادی هستند که با توجه به مهارت‌های خود کاری در خانه‌ی خود شروع می‌کنند و ارزش‌هایی را به وجود می‌آورند. به این افراد کارآفرینان خانگی گفته می‌شود. امروزه با گسترش اینترنت کارآفرینان بیشتری را می‌توان در اینترنت پیدا کرد! آن‌ها با تأسیس یک فروشگاه اینترنتی یا وبلاگ به فکر خدمت به جامعه هستند و از طریق فعالیت‌های الکترونیکی و مجازی به کسب سود می‌پردازند. از معروف‌ترین و موفق‌ترین نمونه‌های کارآفرینان آنلاین می‌توان به سایت ‌‌ای ‌‌‌بی و آمازون اشاره کرد که در طول سال‌های اخیر درصد بالایی از بازارهای جهان را به خود اخصاص داده‌اند.

تعریفی برای کارآفرینی

اگرچه تعریف دقیقی از ویژگی‌های شخص کارآفرین وجود ندارد، اما به طور خلاصه می‌توان برای آن‌ها چند ویژگی را برشمرد. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های یک شخص کارآفرین انگیزه است. شاید بتوان با همین یک کلمه به تنهایی، یک شخص کارآفرین را توصیف کرد. کارآفرینان بارها و بارها برای رسیدن به یک هدف تلاش می‌کنند و هیچ‌گاه احساس خستگی نمی‌کنند؛ چون از صمیم قلب به آن هدف باور دارند. آن‌ها انسان‌های بی قراری هستند که تا وقتی به اهدافشان دست پیدا نکرده‌اند، یکجا نمی‌نشینند و کوتاه نمی‌آیند. ریسک‌پذیری یکی دیگر از صفات افراد کارآفرین است. هیچ‌کس نمی‌تواند درباره‌ی آینده با قطعیت نظر بدهد، اما کارآفرینان با وجود این عدم قطعیت و احتمال شکست، باز هم برنامه‌ریزی می‌کنند و برای رسیدن به موفقیت تلاش می‌کنند. البته آن‌ها با تحقیق و مطالعه درباره‌ی ریسک‌هایی که تهدیدشان می‌کند، سعی می‌کنند آن‌ها را به حداقل برسانند؛ اما به هر حال خود را برای تمام حالت‌هایی که ممکن است برای آینده کسب‌ و کارشان پیش بیاید، آماده می‌کنند. کارآفرینان اگر چه درکارشان نظم و سر سختی زیادی به خرج می‌دهند، اما انسان‌هایی انعطاف پذیرند و سعی می‌کنند خود را متناسب با تغییرات و موقعیت‌های مختلف آماده نشان دهند.

آن‌ها انسان‌هایی پویا هستند و همگام با تغییراتی که در طول زمان اتفاق می‌افتد، ایده‌های جدیدی از خود ارائه می‌دهند و برای آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کنند. البته برنامه‌ریزی اگرچه برای یک شخص کار آفرین یکی از مهم‌ترین کارها است، اما او به خوبی می‌داند که ممکن است شرایطی پیش آید که اوضاع مطابق برنامه‌ریزی‌های او جلو نرود؛ به همین خاطر تمام پیش بینی‌های ممکن را از اول کار انجام می‌دهد. ویژگی دیگر کارآفرینان آمادگی برای شکست است؛ کارآفرینان موفق هیچ گاه یک شبه به موفقیت نرسیده‌اند، بلکه شکست‌های زیادی خورده‌اند و از شکست‌هایشان درس‌های زیادی گرفته‌اند تا توانسته‌اند اشتباهات خود را شناخته و برای جبران آن‌ها تلاش کنند. به همین خاطر افراد کارآفرین هیچ گاه از شکست خوردن نمی‌ترسند و برعکس، آن را گام مهمی برای رسیدن به موفقیت می‌دانند.

کارآفرینی در همه جا

کارآفرینی می‌تواند در هر موضوعی مورد توجه قرار گیرد. برای مثال فرقی نمی‌کند که شما یک کشاورز باشید یا یک تولید کننده‌ی محصولات الکترونیکی؛ به هر حال شما در حیطه‌ی فعالیت‌های مرتبط خود می‌توانید از خود یک فرد کارآفرین بسازید. مهم‌ترین فعالیت‌هایی که کارآفرینان در آن‌ها مشغول به فعالیت هستند، عبارتند از: کارآفرینی کشاورزی، کارآفرینی تولیدی، کارآفرینی بازرگانی و کارآفرین فنی. در یک تقسیم‌بندی دیگر کارآفرینان را بر اساس جنسیت به دو دسته‌ی زن و مرد تقسیم می‌کنند و برای آن‌ها ویژگی‌هایی را بر می‌شمرند. یک کارآفرین کشاورزی می‌تواند به ابداع روش‌های خلاق در زمینه‌ی کشاورزی بپردازد. هچنین کارآفرینان زن می‌توانند در زمینه‌ی محصولات مرتبط با بانوان دست به ابتکار عمل بزنند و محصول یا خدمتی جدیدی را به بازار عرضه کنند.

چالش هایی در کارآفرینی

اگرچه کارآفرینی در نگاه اول یک فعالیت جذاب است، اما کارآفرینان معمولاً با چالش‌های بزرگی هم دست و پنجه نرم می‌کنند. شاید همه‌ی ما بارها افراد و یا شرکت‌های کارآفرین موفق را دیده‌ایم و آرزو داشته‌ایم که ای ‌‌‌کاش ما هم جای آن‌ها بودیم. اما حقیقت آن است که ما فقط نتیجه‌ی نهایی کارهای آن‌ها را می‌بینیم و شاید کمتر به مسیر پر فراز و نشیبی که پشت سر گذاشته‌اند، دقت کنیم. شاید اگر از مشکلاتی که افراد موفق پشت سر گذاشته‌اند، اطلاع داشتیم، هیچ‌گاه آرزو نمی‌کردیم که جای آن‌ها باشیم و چنین سختی‌هایی را تحمل کنیم.

یکی از چالش‌هایی که کارآفرینان با آن مواجه هستند، مشکل تأمین مالی است. به هر حال هر کسب‌ و کار کوچک یا بزرگی در ابتدای کار نیاز به سرمایه‌ی اولی دارد و کارآفرین باید بتواند این هزینه را از راه‌های مختلف تأمین کند. کارآفرینان زیادی بوده‌اند که برای تأمین سرمایه‌ی اولیه بخشی از زندگی‌شان را در معرض فروش قرار داده‌اند. چالش دیگر تیم‌سازی است؛ هیچ شخصی هر چقدر هم قوی باشد نمی‌تواند به تنهایی یک کسب ‌و کار راه‌اندازی کند و حتی اگر در راه‌اندازی آن هم به تنهایی موفق شود، در ادامه‌ی مسیر با مشکل روبرو خواهد شد.

به همین خاطر ساختن یک تیم قوی و حرفه‌‌ای ‌‌‌که بتواند یک کسب ‌و کار را به سمت موفقیت حرکت دهد، یکی از آرزوهای هر شخص کارآفرین است. یکی دیگر از مهم‌ترین چالش‌های کارآفرینان تصمیم‌گیری است. قرار گرفتن بر سر دو راهی‌ها و یا چند راهی‌ها گاه ممکن است به قیمت از دست دادن تمام سرمایه‌ها باشد. از این رو تصمیم‌گیری برای کارآفرینان یکی از پر استرس‌ترین کارها محسوب می‌شود.

در مطالب بالا توضیحاتی را به صورت خلاصه درباره‌ی کارآفرینی و ویژگی‌های یک شخص کارآفرین به شما ارائه کردیم. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که می‌خواهید برای خود کسب ‌و کاری برپا کنید، حتماً به مطالب بالا فکر کنید و پس از اینکه مطمئن شدید که می‌توانید به عنوان یک کارآفرین موفق عمل کنید، دست به اقدام بزنید!

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

1 نظر

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --