مجموعه گردشگری و بومگردی استاره سو (کارآفرینیِ دیگر)

عمارت گردشگری و بومگردی استاره سو مجموعه‌ای زیبا در منطقه ­ای بکر و خوش آب و هوا در استان مازندران ، در بخشهای مرتفع اطرافِ قائمشهر می­باشد . این مجموعه شامل ساختمانی قدیمی با معماری سنتی در میان محوطه ­ای سرسبز و دل­ انگیز است که جهت اقامت ، صرف غذا و تفریحات ایجاد گردیده است . کار مرمت ساختمان و محوطه و تبدیل آن به محیطی جهت پذیرایی از گردشگران ، از سال 1397 شروع و در اواخر سال 1398 به پایان رسید .

 

تاریخچه و معماری عمارت :

پایه و اساس ساختمان و محوطه پیرامون مجموعه استاره سو حدود یکصدوبیست سال پیش بنا نهاده شده است ،  مجموعه ­ای آباء و اجدادی که جهت سکونت ، باغداری ، کشاورزی ، دامداری ، پرورش کرم ابریشم و کاشت نیشکر و فرآوری آن در طی سالیان دراز گسترش یافت . ترمیم و توسعه مجموعه در گذر زمان ، تابع معماری و مصالح ساختمانی مرسوم زمان خود بوده ، از این جهت می توان در بخشهای مختلف ساختمان و محوطه ، سبکهای مختلف معماری مربوط به ادوار تاریخی مختلف را مشاهده نمود . زمین این مجموعه در منطقه­ ای مرتفع و در نزدیکی جنگل قرار دارد که تنوع گونه های مختلف گیاهی و طبیعت بکرِ اطراف آن تداعی کننده باغی است که در میان باغی بزرگتر ایجاد شده است.

کوشک یا عمارت اصلی مجموعه بنایی دو طبقه است که شیروانی و هر طبقه آن بیانگر یک دوره از تاریخ معماری ایران و‌ مازندران می باشد.

  • طبقه همکف:

این بخش برگرفته از معماری مکتب اصفهان که در دوران صفویه در مازندران به دستور شاه عباس فراگیر شد، میباشد. تزیینات به کار رفته در بخش بیرونی این طبقه به صورت تزیینات آجری، شاخص معماری ایرانی می باشند(نقوشی چون خفته،راسته، حصیری،دندان موشی و…).

  • طبقه اول:

طبقه اول بنا مربوط به دوره قاجار و تا حدود زیادی نزدیک به معماری بومی بناهای فاخر آن زمان استان مازندران میباشد . تزیینات چوبی و سازه ­های طراحی  شده در این قسمت از بنا همچون نقش سرِ شیر تیرک ­های افقی شیروانی ،  ستون­ها ، سرستون­ها ، درب­ها و پنجره های گره چینی ، عناصر شاخص معماری مازندران در این طبقه میباشند . نقش درخت سرو به عنوان نمادی از تاریخ کهن ایران و با الهام از تک درخت سرو کهنسالی که در محوطه باغ قرار دارد در این بخش از ساختمان بکار برده شده است.

  • شیروانی :

در دوره پهلوی اول ، ورقهای گالوانیزه ( حلب ) به دلیل طول عمر بیشتر و کارایی بالاتر به عنوان جایگزین پوشش های سنگین تر مرسوم آن زمان ، وارد معماری منطقه گردید که ساختمان عمارت نیز از این قاعده مستثنی نبوده است .

بنابر این ساختمان عمارت در گذر زمان ، تحت تاثیر سه دوره تاریخ معماری مازندران بوده و در بازسازی ساختمان نیز تمام تلاش بر این بوده است که بخش های مربوط به هر دوره اصالت خود را حفظ نماید.

  • محوطه اطراف عمارت :

محوطه جلوی بنا نیز بر پایه اصول باغ های ایرانی ، حیاطی با کف آجری و حوض و فواره ­ای در میانه آن را شامل می شود که فضایی مناسب جهت صرف وعده­ های غذایی در محیط سرباز و استراحت و مطالعه است .

به دلیل ارتفاع نسبتاٌ زیاد مجموعه از سطح دریا و عدم امکان حفر چاه آب ، ساکنین اولیه این بنا جهت آبیاری درختان ، مصارف شُرب خود و دامهایشان و انجام اموری مثلِ فراوری گیاه کنف  ، مجبور به جمع آوری آبهای سطحی در فصول بارش و نگهداری آن برای مقاطع زمانی بدون بارش بوده ا پند ، لذا نهرهایی را در بالا و پیرامون عمارت ایجاد نموده بودند که در هنگام بارش ، آبهای سطحی را به سمت حوضچه­ هایی در پایین باغ هدایت مینموده است . در بازسازی محوطه عمارت نیز سیستم جمع آوری آب حفظ گردیده است و بخش زیادی از  آبهای سطحی در هنگام بارش در استخری که در پایین باغ تعبیه گردیده است انباشته میگردد . ایجاد سیستم آبیاری قطره­ ای در کنار این سیستم انباشت و نگهداری آب ، باعث خودکفایی مجموعه عمارت در تامین آب مورد نیاز جهت آبیاری گیاهان ، گردیده است .

یک  پیاده­ رو به صورت پلکانی و با شیبی ملایم ، عمارت را به درب پایینی باغ متصل مینماید ، مسیری که در راستایش نهر آبی ، عابرین را همراهی مینماید .

در بخش پایینی باغ  و در ضلع شمال غربی ، ساختمانِ آغل گاوها و گوسفندان قرار داشته است ، ساکنین اولیه این عمارت آغل را در فضایی به دور از عمارت اصلی و در جهتی ساخته بودند که باد بوی نامطبوع دامها  را در محوطه پخش ننماید و طی روز ، دامها از درب پایینی باغ عمارت جهت چَرا به چَراگاه های سرسبز منطقه هدایت میشده اند ، هم اکنون  این ساختمان جهت کاربری­ هایی مختلف ( انبار ؛ محل نگهداری طیور و … ) بازسازی گردیده است .

مرمت و بازسازی :

کار مرمت و تبدیل عمارت به مجموعه اقامتی و بومگردی ، از سال 1397 و در راستای اهداف کلان کشورمان در خصوص ایجاد درآمدهای غیرِنفتی ، توسعه صنعت گردشگری و ایجاد اشتغال جهت ساکنین بومی منطقه ، آغاز گردید .

در مراحل مختلف مرمت و بازسازی ساختمان و محوطه عمارت ، تلاش بر این بوده که تا جای ممکن از مصالح و لوازمی استفاده گردد که ضمن برخورداری از کیفیتی بالا، روح و اصالت معماری ساختمان را نیز حفظ نمایند .

چشم­ انداز و اهداف مجموعه :

تلاش مدیریت مجموعه بر این بوده و هست که محیطی آرام ، مرفه و با امکاناتی در خورِ شأن میهمانان محترم جهت اقامت ، سرگرمی و حفظ سلامت و آرامش ایشان ایجاد گردد ، در این راستا مجموعه، امکاناتی جهت تولید محصولات کشاورزی ، دامداری ایجاد نموده است و از این رو بخش عمده ای از مواد غذایی مورد نیاز جهت پذیرایی از میهمانان ، در خود مجموعه و به صورت کاملاٌ بهداشتی و ارگانیک تولید میگردند (محصولات باغی شامل پرتقال و سیب ، محصولات دامی شامل گوسفند ، گاو ، مرغ ، ماهی و اردک و محصولاتِ دیگری  چون نیشکر ، صیفی جات و سبزیجات ).

همچنین جهت سرگرمی میهمانان محترم ، بر حسب تمایل ایشان ، تورهای جهت اسب سواری ، طبیعت ­گردی و پیاده ­رَوی در مناطق زیبای اطراف عمارت ، بازدید از اماکن تاریخی منطقه ، دوچرخه ­سواری کوهستان/تفننی ، کوه نوردی حرفه ­ای/آماتور ، نمایش فیلم در فضای باز ، کارگاه­های کوتاه مدت آموزش صنایع دستی(کوزه ­گری،گلیم ­بافی؛حصیر ­بافی و … )، تمرینات ورزشی و جشن­ها و مراسم سنتی منطقه ، برگزار می­گردد.

تمام تلاش مدیریت و کارکنان مجموعه بر این است که روشها و امکانات جدیدی برای ایجاد محیطی متفاوت از آنچه در صنعت گردشگری کشور معمول است به میهمانان خود عرضه نمایند و نهایت رضایت و راحتی را برای میهمانان خود به ارمغان بیاورند .

مجموعه استاره سو به عنوان یک مجموعه بوم گردی؛با تمامی فضاهای موجود در آن در راستای برآوردن چندین هدف در آینده­ی نزدیک فعالیتش را آغاز خواهد نمود:

1-اشتغال زایی: به عنوان مهم ترین رسالت این مجموعه است که با فراهم نمودن بستر مناسب به صورت مستقیم و غیر مستقیم مترصد به کارگیری نیروهای بومی در منطقه می باشد. به طور حتم ایجاد اشتغال سبب  جلوگیری از مهاجرت  و طبعا موجب رونق اقتصادی منطقه خواهد شد

2-احیا فرهنگ بومی منطقه و آموزش دوسویه گردشگران و جامعه محلی: با توجه به رویکرد طراحی کالبدی و فیزیکی مجموعه با معماری بومی و اصیل و همچنین نمایش فرهنگ و تاریخ کهن مازندران در راستای رسالت مجموعه های بوم گردی ؛ استارت سو میتواند نمایش دلنشینی از آوای زندگی بومی مردمان این سرزمین به گردشگران باشد و همچنین با بهره گیری از دانش سنتی این منطقه به امر آموزش جوامع محلی در نحوه استقلال اقتصادی و فرهنگی خویش اهتمام ورزد.  رسومات و آیین ها و کشاورزی همچون کشت نیشکر و عمل آوری آن و دیگر محصولات بومی از دیگر اهداف این مجموعه است.

3-حفظ محیط زیست: از جمله اهداف مجموعه های بوم گردی و همچنین اکو توریسم حفظ و حراست از زیست بوم هر منطقه است که این مهم از طریق آموزش و استفاده از تکنیک های بومی در گذشته صورت می پذیرد.   بهره گیری از مفهوم معماری پایدار و زندگی بومی. همچون ذخیره آب جهت کشاورزی و کمترین میزان استفاده از انرژی های تجدید ناپذیر از جمله ویژگی های دیگر این مجموعه است.

4-آموزش جهت منع شکار غیر مجاز. برداشت و تخریب منابع جنگلی و … و جایگزینی آن با پرورش و نمایش آن و در نهایت درآمد زایی از طریق حضور گردشگران از دیگر اهداف کلان مجموعه استاره سو می باشد.

جهت آگاهی از برنامه­ های این مجموعه ، ارتباط با مدیریت ، اطلاع از نحوه رزرو و انعکاس نظرات و پیشنهادات خود میتوانید به صفحه اینستاگرام عمارت استاره سو به آدرس  https://instagram.com/starsoo_resort?igshid=jenx4yxlhgvp مراجعه نمایید.

در نهایت رسالتی دشوار و راهی بس طولانی در انتظار فعالیت مجموعه استاره سو است که امید است با همت مضاعف و عشق به سرزمین مادری نتیجه ای درخشان حاصل گردد

درباره نویسنده

من فرامرز بزرگی با بیش از ۳۵ سال تجربه موفق در حوزه کسب و کار در این وبسایت قصد دارم مطالبی بسیار آموزنده و کاربردی را با شما دوستانم به اشتراک بگذارم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --