نوآوری و خلاقیت در کارآفرینی چیست؟

کارآفرین و ترس کارآفرینی

اغلب مردم نوآوری و خلاقیت را یکی می‌دانند. اما تفاوت بین خلاقیت و نوآوری همانند تفاوت بین اندیشیدن درباره کاری و انجام دادن آن کار است. همانطور که پرفسور تئودور لویت می‌گوید: خلاقیت یعنی اندیشیدن درباره چیزهای جدید و نوآوری یعنی انجام دادن چیزهای جدید.

یک کارآفرین کجا خلاق است

کلید کارآفرینی

با توجه به این صحبت، معمولا نوآوری بایستی در روش فروش کالا و خدمات به کار گرفته شود نه در تولید کالا. یعنی کارآفرینان بایستی تمام فعالیت های مربوط به نوآوری خود را در راهی صرف کنند که کسب و کارشان در آن مسیر ادامه و تداوم داشته باشد.

فرایندی که موجب رونق کسب و کار می شود یک ابزار بازاریابی و روشی برای پیدا کردن و حفظ مشتری است . کارآفرین می‌تواند با بکار بردن نوآوری در هر بخش از سیستم کسب و کارش ، آنرا در بینش و تفکر مصرف کننده متمایز سازد.

کارآفرین اگر کسب و کارش را به چشم یک محصول نگاه کند، تعامل آن با مشتری از فروش آن مهمتر است و اگر بتواند با مشتری خوب ارتباط برقرار سازد ، اهمیتی ندارد که قیمت آن کمی بالا یا پایین باشد، چرا که در هر صورت مورد پسند مشتری واقع خواهد شد.

به این میگن کارآفرین خلاق

کارآفرین در واقع نوآوری خود را در به کار بردن  تعدادی از واژهای جدید، نحوه برخورد با مشتری و نوع پوشش و رنگ لباسها نشان می دهد. برای مثال  وقتی شما وارد فروشگاهی می شوید ، فروشنده از شما می پرسد ، می توانم کمکتان بکنم ؟ آیا تا به حال در مقام یک فروشنده این جمله را بکار برده اید؟ معمولا مشتری به فروشنده یا کارآفرین پاسخ میدهد، «نه متشکرم فقط می‌خواهم نگاه کنم». آیا تا به حال در مقام یک کارآفرین این جملات را گفته اید؟

به نظر شما چرا وقتی فروشنده جواب مشتری را می داند ، باز هم از مشتری همان سئوال  را می پرسد؟ جواب سؤال مشخص است . چون فروشنده یا کارآفرین در حستجوی همان پاسخ مشتری است . اگر قرار باشد مشتری بیاید و نگاهی به کالا بیاندازد و برود ، پس دیگر به فروشنده نیازی نیست. تصور کنید این چند کلمه چقدر فروش شما را کاهش می دهد؟

یک نوآوری مناسب برای کارآفرینان جوان

کارآفرین و کارآفرینی - فرامرز بزرگیبه جای آنکه به مشتری بگویید، سلام من می توانم کمکتان کنم؟ این جمله را یگویید: آیا تا به حال به فروشگاه ما تشریف آوردید؟ جواب مشتری چه بله باشد چه خیر  در هر دو صورت شما می توانید سر صحبت را با او باز کنید .

اگر جواب مشتری بله باشد ، شما می توانید به ایشان بگویید که چه عالی ما برای کسانیکه قبلا از این فروشگاه خرید کرده اند فلان پیشنهاد را در نظر گرفتیم. اجازه بدهید تا چند دقیقه برای شما توضیح دهم .

اگر جواب مشتری خیر باشد باز هم شما می توانید بگویید که بسیار خوب ما برای کسانی که از این فروشگاه خرید هم نکرده اند فلان برنامه را تدارک دیده ایم . اجازه بدهید تا چند دقیقه برای شما توضیح میدهم .

جادوی عبارات کارآفرین

البته این پاسخ ها برای زمانی است که شما برنامه ای را برای هر دو حالت در نظر گرفته باشید. فقط فکر کنید. شما تنها با جابجا کردن یک عبارت جدید و خلاقانه و بدون هیچ هزینه ای موفق می شوید که فروشتان را چندین برابر افزایش دهید . و آن هم بستگی به شوق ، خلاقیت و نوآوری شما در انجام کارآفرینی دارد .

تجربه ای که من از خرده فروشان فروشگاه های کوچک و بزرگ داشته ام این روش حدودا میزان فروش را از ده تا بیست درصد بالا برده است .

ایا می توانید باور کنید که فقط جابجایی چند کلمه می تواند باعث شود تا فروشتان فوری و به میزان قابل توجه ای بالا برود؟ و شما برای آنکه بخواهید فروشتان را تا این مقدار بالا ببرید حاضر بودید چقدر ، وقت ، هزینه و …. انجام می دادید تا به نتیجه دلخواه می رسیدید؟ با من همراه باشید.

درباره نویسنده

من فرامرز بزرگی با بیش از ۳۵ سال تجربه موفق در حوزه کسب و کار در این وبسایت قصد دارم مطالبی بسیار آموزنده و کاربردی را با شما دوستانم به اشتراک بگذارم.

مطالب مرتبط

2 نظر

    1. فرامرز بزرگی

      سلام ببخشید دیر جواب دادم خیلی ممنون از محبت شما جدیدا درگیر پروژه گردشگری هستم فرصت نکردم که مقاله جدید بزارم امیدوارم در آینده نزدیک مقالات جدیدی که برای جامعه مفید باشه بزارم

      پاسخ

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --