کارآفرین همیشه بایستی یک همراه داشته باشد

کارآفرینی و کار تیمی

دو تا فکر ، بهتر از یک فکر عمل می کند

-جان هی وود-

یکی از ورزش های مورد علاقه من دو و میدانی است، حتما سئوال میکنید که دو و میدانی چه ارتباطی با کارآفرینی دارد ؟

مقایسه ی زمان این دو مسابقه ، که در یکی تنها یک نفر و در دیگری چهار هم تیمی با هم یک مسیر را می دوند ،خیلی واضح و روشن است که چرا بعضی از کارآفرینان با سرعت از دیگران سبقت میگیرند وبه جلو می‌روند ولی بعضی دیگر عقب می مانند .

fbozorgi-runningاگر شما کارآفرینی هستید که همه کارها را به تنهایی انجام می‌دهید ، یعنی دارید با یک تیم در سطح بین المللی  در زمین دومیدانی رقابت می کنید . حتی ممکن است عقب بمانید و گرد و غبار رقبای دیگر را هم بخورید .

کارآفرینان تازه کار معمولا بهره‌وری و کارآیی تیم را نادیده می گیرند. این افراد که در فکر به دست اوردن پول زیاد هستند تصور می کنند که وجود چند نفر دیگر به عنوان هم تیمی یا شریک موجب کم شدن سود آنها می شود .

ممکن است که درست باشد ، اما فرضیه ای که همیشه همراه با این تفکر است ، نشان میدهد نتیجه کار در هر شرایط مشابه است.

کسب و کار کوچک می‌خواهید یا بزرگ؟

یک فرد که به تنهایی کار می کند نمی تواند بازدهی یک تیم را داشته باشد ، همه ما می دانیم از اینکه اگر 30درصد از سهام یک شرکت بزرگ را داشته باشیم خیلی بهتر از این است که 100 درصد از سهام یک شرکت کوچک را داشته باشیم. لذا بیشتر کارآفرینان در ایران ترجیح می دهند که به تنهایی کار کنند تا در گیری ها و اختلاف نظراتی که ممکن است با داشتن شریک یا همراه برایشان بوجود آید روبه رو نشوند ، که باعث از هم پاشیدگی شرکت گردد .

اما به هر حال ارزشی که با افزودن یک فرد به تیمتان دارد بیشتر از مشکلاتی است که ممکن است برای شما بوجود آید .بنده در این 35 سال که به عنوان یک کارآفرین  فعالیت کرده ام  چنین دیدهای خود خواهانه و خود پرستانه زیادی در بین کسب و کارهای کوچک و بزرگ دیده و لمس کرده ام . خیلی از این شرکتهای بزرگ عقب مانده اند و یا کلا از بین رفته و امروز نامی از آنها نیست .نمونه شر کت ایزوگام ایران که خودم در سال 1373 از ان جدا شدم و بعد از چند سال دیگر این شرکت کلا از بازار تولید عایقهای رطوبتی خارج و منحل شد و علتش به این خاطر بود که مدیر عامل نمی خواست با دیگران همکاری داشته باشد . این رهبران که خود به تنهایی کار می کنند معمولا در یک دومیدانی دیرتر از دیگرانی که با تیم کار می کنند به نقطه پایان می رسند ، لذا وقتی بزرگترین و موفق ترین شرکتها را در طول تاریخ نگاه کنید در می یابید که حتما از همان ابتدا کارشان را به صورت  تیمی  آغاز کرده اند .چون این افراد دریافتند که اگر با اعضای تیمشان همکاری کنند شانس شان برای رسیدن به اهداف و چشم انداز بسیار روزافزون خواهد بود . لذا موفقترین کارآفرینان همیشه آنهایی هستند که هم تیمی های خیلی خوبی از اول شروع کسب و کار ایجاد کرده اند .

رقابت اشتباه در کارآفرینی

رقابت کارآفرینی و کسب و کارلذا این عقیده که یک نفر ، با چهار نفر که یک تیم هستند رقابت کند ، شاید کمی مسخره باشد ، اما خیلی از کارآفرینان دقیقا این کار را انجام می دهند و به هر دلیلی از غرور ، یا ترس ، یا اشتیاق زیاد آنها فکر می کنند که می توانند به تنهایی پیروز میدان نبرد باشند . برای اینکه در این وادی قرار نگیرید پیشنهاد بنده این است که اگر با تیم یا شریک مشکل دارید ، حداقل به دنباله یک مورد دیگری برای خود باشید ( نیرو یی که از شما بر اساس عملکرد در صد بگیرد) شاید این کار نیاز به زمان و تلاش زیادی داشته باشد تا فرد مورد نظر را پیدا کنید .

اما وقتی که آن فرد اصله را پیدا کردید ، شانس موفقیت شما بالا می رود ، و دیگر از رقبا عقب تر نمی مانید .

درباره نویسنده

من فرامرز بزرگی با بیش از ۳۵ سال تجربه موفق در حوزه کسب و کار در این وبسایت قصد دارم مطالبی بسیار آموزنده و کاربردی را با شما دوستانم به اشتراک بگذارم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --