چطور بهره‌وری بیشتری داشته باشیم؟

مهم نیست آنچه در برنامه دارید را اولویت‌بندی کنید، بلکه برای آنچه در اولویت دارید برنامه ریزی کنید…

-استفن کاوی-

وقتی چند سال پیش شروع به یادگیری بازی تنیس میکردم ، فهمیدم خیلی  سخت تر از آنی  است که فکرش را میکردم . از بین همه چیزهای فیزیکی و فکری مورد نیاز برای یک بازی خوب ، من در گرفتن توپ از مقابل مشکل داشتم .من تقریبا همیشه قبل از آنکه توپ با زمین تماس بگیرد جلوتر از توپ میرفتم و همین باعث نگرفتن توپ میشد . اکثر اوقات توپ را از دست می دادم .این برای من  خیلی چالش برانگیز بوده چون محاسبه زمان رسیدن توپ وفاصله ان به من حس غیر طییعی بودن می داد و کاملا دور از عقل بود .

همچنین انجام کارهایی که در کسب و کار مهمترین ها هستند دور از عقل میباشد . به طور معمول ، این کارها ی حیاتی به زمان ، انرژی و تمرکز بیشتر از آنچه ما در نظر داریم نیاز دارند . بنابراین ما آ نها را کنار  می گذاریم و کارهای ساده تر را انجام می دهیم که واقعا تاثیر اساسی بر کسب و کار ما ندارند . شبیه به یک بازی تنیس بازه تازه کار که با مسائل ابتدایی در ستیز است ،بسیاری از کارآفرینان نمی توانند عادت انجام کارهای مهم برای کسب و کارشان را در خود نهادینه کنند .این سیاست ساده ، کلید تداوم موفقیت برای یک کارآفرین است.

جند نکته ساده می تواند به شما کمک کند تا بر مهمترین کارهایتان که کسب و کارتان را به درجات بالایی می رساند ، تمرکز کنید.

۱- کارهای مهمتان اولین چیزی باشد که صبح وقتی از خواب بیدار می شوید انجام دهید

شاید این سودمندترین عادتی باشد که به شما کمک می کند تا خیلی موثرتر باشید . اگر من روی پروژه ای کار می کنم و یا در حال تحقیقی هستم ، وصبح وقتی از خواب بیدار می شوم ذهنم در اول صبح پر انرژی و تازه است .و قبل هر کاری که حواس مرا پرت و درگیر خودش کند سریع کاغذ و قلم بردارید و هرچه به خاطر شما می آید با بیشترین میزان تمرکز آنها را یاداشت کنید . و نسبت به پیگیری کارها بر اساس اولویت بندی انجام دهید .

۲- محیط خود را تغییر دهید

1بعضی از مواقع برای اینکه بازدهی و بهره وری بیشتری داشته باشید نیاز دارید که محیطتان را تغییر دهید . اگر در منزل کار می کنید ، گاهی به پارک بروید وکمی قدم بزنید یا به فروشگاه بروید و خرید منزل را انجام دهید . اما من یک روز به دفتر مرکزی شرکت می روم و یکروز به کارخانه چون هر محیط حال و هوای خودش را دارد . در محیط دفتر اکثر در گیر حسابهای مالی و خرید و فروش و دیگر کارهای اداری میباشم ولی در کارخانه با ماشین الات و تولید محصول و کیفیت و ایجاده ایده های جدید که باعث میشود همین مسائل ساده بتواند بهره وری ما را بالا ببرد. یا بعضی از مکانها نا خودآگاه موجب نگرانی یا ایجاده تنش بیشتر در شما شود . لذا این مکانها را شناسائی کنید و از آنها دوری گزینید . چه کسی بهتر از خودتان می داند که اگر محیط اطرافتان را تغییر دهید شاید خلاقیتی جدیدی به شما الهام شود مثل رفتن به کوه و جنگل برای تمرکز کردن و گرفتن ایده مکانهای خیلی خوبی است . گه قبلا هیچ تجربه ای را نکرده باشید ، این اتفاق چندین بار برای من افتاده است .

۳- از جهان واقعی جدا شوید

قبل از شروع به کار یا در حین انجام کار ایمیلتان را چک نکنید . تلویزیون وتلفن همراه خود را خاموش کنید . اینها میتوانند تمرکز شما را از بین ببرند . تحقیقات نشان داده اند که عملکرد چند کار تاثیر منفی برای شما خواهد داشت . لذا وقتی تنها بر یک کار تمرکز و نگاه داشته باشید ، مغزتان بالاترین تاثیر را خواهد داشت .

۴- استراحتهای واقعی داشته باشید

cat-resting-in-the-grass-297101کاری کنید که ذهنتان را از مسئله ای که در گیرش میباشید آزاد گردد . برای مثال من دوست دارم کمی بدوم یا شنا کنم یا زمانیکه در شمال میرم کمی در باغ کارکنم تا دوباره شارژ شوم و خون در بدنم جریان یابد . لذا هر کاری که می کنید ، فقط برای استراحت کردن در همان فضا نمانید . قطعا تغییر مکان دهید و اگر می توانید ، انجام فعالیتهای فیزیکی برای حداقل چند دقیقه شما را سر حال می‌آورد.

حالا که یاد گرفتم که در حال دریافت توپ زیاد به جلو نروم چون توپ بعد از اینکه به زمین می خورد خودش چند متر به عقب برمیگردد، قطعا بازیم در تنیس خیلی پیشرفت کرده است . لذا در حقیقت آنچه یک زمانی غیر عادی و ناگوار بود ، حال به یک طبیعت ثانوی تبدیل شده است . اکنون اگر از مطالب گفته شده استفاده کنید، بازی کسب و کارتان پیشرفت قابل توجهی خواهد کرد. در این صورت شما به طور اتوماتیک نسبت به انجام کارهای مهمتر خود می پردازید.

 

درباره نویسنده

من فرامرز بزرگی با بیش از ۳۵ سال تجربه موفق در حوزه کسب و کار در این وبسایت قصد دارم مطالبی بسیار آموزنده و کاربردی را با شما دوستانم به اشتراک بگذارم.

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --