اصول موفقیت کارآفرینان

کارآفرینی

 

کارآفرینی نوعی غلتک شخصی است که شما را به سوی پیشرفت هدایت می‌کند. داشتن اعتماد به نفس برای اینکه چیزی جدید و متفاوت را تجربه کنید و در این راه مطمئن نباشید که موفق خواهید شد یا نه و سعی کنید که خودتان را حفظ کنید و به عقب بر نگردید، همان مفهوم کارآفرینی است، که در واقع می‌توان گفت کارآفرینی یک بازی ذهنی کامل می‌باشد که نیاز به خلاقیت و تفکر در آن زیاد است.

به عنوان یک کارآفرین که در تلاش برای پیشروی است، باید سعی کنید یادداشت‌های مهمی در مورد چگونگی عملکرد کار‌ها داشته باشید و بررسی کنید که کدام روش پاسخگویی بیشتری دارد. با این کار این امکان را به خود می‌دهید که از میزان اشتباهات خود بکاهید و در وقت نیز صرفه‌جویی کنید.

یک کارآفرین موفق از اصول خاصی پیروی می‌کند و اساس کار خود را بر پایه‌ی آن اصول قرار می‌دهد. با داشتن چهارچوب کاری و هدفمندی می‌توان نتایج بهتری کسب کرد.

پس از بررسی‌های متعدد به این نتیجه رسیدم که اصولی که برای دستیابی به موفقیت لازم است همیشه یکسان است، اما تعریف‌های افراد مختلف از موفقیت و پیشرفت با هم فرق می‌کند. در واقع ابزار رسیدن به موفقیت در تمامی شاخه‌ها یکسان است و برای رسیدن به آن‌ها به ارتباطات، تصمیم‌گیری، کار گروهی، رهبری و مهارت‌هایی از این قبیل نیاز است. البته لازم به ذکر است که یادگیری و به کارگیری همه‌ی این مهارت‌ها سخت می‌باشد، اما برای رسیدن به موفقیت ضروری هستند.

اصول مجموعه‌ای از دستورالعمل‌هاست که باید در جنبه‌های مختلف زندگی ما از ایجاد یک شرکت تا کار بر روی اعتماد به نفس خود، حاکم باشد. متأسفانه در جهان رو به رشد امروزی بسیاری از اصول نادیده گرفته شده‌اند اما کارآفرینی برای موفقیت خود نیاز دارد تا بر پایه‌ی اصول دقیق پیش برود. آرزوهای فوری، راه‌حل‌های سریع و فکر نشده، نیازهای فوری و سعی در بر طرف کردن آن‌ها در دهه‌های اخیر موفقیت را به دست گرفته‌اند. اما به طور ساده می‌توان به این دلیل که اصول اصلی نادیده گرفته شده است، به این معنی نیست که باید آن را متوقف کرد بلکه باید سعی شود تا در انجام هر کاری؛ اصول که جزء جدایی‌ناپذیر از آن می‌باشد، به خوبی رعایت شود.

هر چند کارآفرینان امروزی دلگرم هستند تا کار‌ها را درست انجام دهند، نه اینکه فقط متفاوت باشند، اما برای پیاده‌سازی افکار خود و انجام آن‌ها در دنیای واقعی باید از اصولی پیروی کنند. در اینجا به بیان اصولی می‌پردازیم که یک کارآفرین موفق برای کارآفرینی به آن‌ها نیاز دارد. آن‌ها باید هفت اصل زیر را به عنوان دیدگاه زندگی اتخاذ کنند:

 

۱.کارآفرینی یک تلاش تیمی است

کارآفرینی یک فرآیند اجتماعی ذاتی است. بدین معنی که کارآفرینی تنها در مورد افراد نابغه و بینش افراد فوق‌العاده نیست بلکه ارزش‌ آفرینی و همکاری سودمند بین افراد معمولی را نیز شامل می‌شود.

کارآفرینی در واقع یک شرکت و سرمایه‌گذاری اجتماعی است، نه یک سفر انفرادی به مقصدی دلخواه، اما کارآفرین‌ها اغلب به مفهوم نادرستی در این زمینه می‌اندیشند، زیرا اصل اساسی آن‌ها بر این پایه است که “از آنجا که این ایده و خلاقیت کار شروع شده متعلق به من است، موفقیتی که به ارمغان می‌آورد نیز تنها متعلق به من است. یک همچین تفکر غلطی می‌تواند آسیب‌های زیادی به شما بزند و سبب شود که بین اعضایی که به طور مستقیم و یا غیرمستقیم با کارآفرین درگیر هستند، اختلاف بوجود بیاید.

یک کارآفرین باید تفکر کار کردن گروهی را در خود پروش دهد و موفقیت خود را در استفاده از توانایی‌ها و تفکرات دیگران، داشتن همکاری با آن‌ها و کار گروهی بداند.

 

۲.دانش درست را بدست آورید

وقتی Elon Musk، مؤسس و  مدیر عامل شرکت SpaceX که یکی بنیانگذاران، مدیر و معمار محصول شرکت  Tesla، در انجمن محبوب Reddit به نام “Ask me Anything” خواسته شد و شرکت کرد، یک کاربر کنجکاو از او پرسید که چگونه همزمان با انجام یک کار، موفق به یادگیری آن نیز می‌شود؟ او این گونه بیان کرد: ” مهم این است که دانش را به عنوان یک درخت معنایی یاد بگیرید و اطمینان پیدا کنید که اصول اساس را یاد می‌گیرید. ”

دانش عامل اصلی هر عملی است. کارآفرین نیاز به داشتن دانش و مهارت دارد. از آنجایی که تمامی تصمیمات شما مستقیماً بر اساس اطلاعاتی است که در مورد امور مختلف در اختیار دارید، مهم است که یک کارآفرین بتواند خود را در همه‌ی مواردی که مربوط به سرمایه‌گذاری او می‌باشد، حفظ کند. این امر تنها شامل آگاهی و اطلاعات یک فرد خاص نمی‌شود، بلکه مهم‌تر از همه، دانش مردم است که در اینجا تأثیرگذار است. کارآفرینی در عین سادگی بسیار پیچیده است و اگر اصول آن رعایت نشود در همان ابتدای کار با شکست مواجه می‌شوید.

 

۳.به کارکنان خود احترام بگذارید

بر اساس تحقیقات انجام شده بهترین کارفرمایان، محیط کاری را فراهم می‌کنند که هر چند پر از امکانات و مزایای زیادی نباشد، اما به گونه‌ای باشد که کارمندان در همه‌ی نقاط شرکت احساس آرامش کنند و احساس کنند که از طرف کارفرما مورد احترام قرار می‌گیرند و رهبر و یا مدیر شرکت به شأن و مقام آن‌ها احترام می‌گذارد و رهبر کارآفرینی ارزش کاری که در جهت پیشبرد شرکت انجام می‌دهند را می‌داند.

احترام به کارکنان شما هرگز نمی‌تواند به عنوان یک پس انداز تصور شود، بلکه باید به عنوان یک اصل اساسی در نظر گرفته شود. یک کارآفرین که از کارمندان خود بی احترامی می‌کند یا در کار‌ها آنها را جدی نگیرد و یا بین افراد مختلف در حیطه کاری تفاوت قائل شود، تنها ترس و بی احترامی و عدم موفقیت را برداشت خواهد کرد.

 

۴.صداقت و روراستی را در صدر کارهای خود قرار دهید

صداقت بهترین سیاست در همه‌ی زمینه‌ها می‌باشد. در اصل صداقت یک تعهد شخصی به خود است. صداقت یک استراتژی صرفه‌جویی در وقت نیست، بلکه یک ویژگی شخصیتی خود شخص است که اگر توسط کارآفرین رعایت شود و به عنوان یک اصل اساسی در نظر گرفته شود، تضمین‌کننده‌ی این است که ذهن شما هیچ‌گونه نسبتی با شک و تردید ندارد. در نتیجه کارمندان شما می‌توانند به شما اعتماد کنند، نه به این دلیل که شما به آن‌ها دروغ نمی‌گویید، بلکه به خاطر اینکه قبل از هر چیزی به خودتان دروغ نخواهید گفت.

 

۵.احساسات را نادیده نگیرید، به ویژه در مورد خودتان

درست است که کار کردن و درآمدزایی به شما قدرت خرید و داشتن امکانات را می‌دهد ، اما نمی‌تواند زمان را به عقب برگرداند و به شما زمان و زندگی مجدد، هدیه دهد. اگر سرمایه‌گذاری شما باعث شده است که از زندگی عادی و نرمال خود خارج شوید و تبدیل به فردی شوید که غیر از جلسات و مسائل کاری، شرکت در شبکه‌های اجتماعی، سرمایه‌گذاری‌‌های جدید و سایر سرمایه‌گذاران به چیز دیگری فکر نمی‌کند، در واقع به سمت فرسودگی پیش می‌روید و سعی کنید در کنار کارآفرینی و حرکت به سوی جلو اول از همه خودتان را دوست داشته باشید و مسائل کاری را با زندگی روزمره‌ی خود و لذت بردن از آن درگیر نکنید. بنابراین، برای هر کارآفرین ضروری است که به طور آگاهانه تصدیق کند که فقط به این دلیل که قصد دارید رئیس خود شوید، زندگی شخصی شما دیگر اهمیت ندارد و باید تاوان و هزینه‌ی این کارآفرینی را زندگی شما بدهد. بلکه باید در کنار تمامی این مراحل به امور روزمره و ضروری زندگی نیز پرداخته شود تا بتوانید رضایت کامل را نسبت به آن داشته باشید.

 

۶.همیشه مطمئن نباشید

داشتن کمی شک و تردید باعث پیشرفت شما می‌شود. اگر شما واقعاً در مورد آن فکر کنید، یقین پیدا خواهید کرد که در صورتی که شما مطمئن بوده و شک نداشته باشید، شانس‌های خود را از دست می‌دهید. زیرا زمانی که مطمئن هستید سؤال نمی‌کنید، بنابراین هیچ‌گونه یادگیری وجود ندارد. همچنین هنگامی که مطمئن هستید، دشوار است تصور کنید چه چیزی‌هایی ممکن است، بنابراین هیچ نوآوری وجود دارد. وقتی مطمئن هستید، به فضای روحی مشخصی محدود می‌شوید، بنابراین شما چیز جدیدی را کشف نمی‌کنید.

بنابراین شما می‌توانید در فضای بین آنچه که شناخته شده است و آنچه که هنوز نمی‌دانید، اطلاعات زیادی کسب کنید و در جهت پیشرفت کارآفرینی خود از آن بهره بگیرید.

در واقع باید سعی کنید که هیچ‌گاه تفکر خود را محدود نکنید. یک کارآفرین موفق ذهن خود را در تمامی امور پرورش می‌دهد و هر روزه با کسب اطلاعات جدید و پرسش‌های مختلف در مورد اتفاقات پیرامون خود، به پیشرفت خود کمک می‌کند.

 

۷.شکست‌ها، انتقاد‌ها و مشکلات خود را همگانی نکنید

با توجه به این که یک کارآفرین و رهبر فکری باید اتحاد و انسجام تیم خود را حفظ کند و از مسائلی که باعث ایجاد هرج و مرج و عدم اطمینان می‌شوند دوری کند، بهتر است که در پروسه‌ی کاری رنج‌ها، سختی‌ها، مشکلات و انتقاد‌ها را تحمل کند. همانطور که در زندگی روزمره‌ی شما بارها اتفاق افتاده است، ممکن است با مسائلی روبه رو شوید که با اعتقادات شما به عنوان یک کارآفرین مطابقت نداشته باشد.

برخی از اصول موفقیت کار آفرینان:

·       تلاش تیمی در کارآفرینی

·       یادگیری دانش درست

·       احترام گذاشتن به کارمندان

·       داشتن صداقت و روراستی

·       در نظر گرفتن احساسات

·       مطمئن نبودن بیش از حد

·       پذیرفتن شکست‌ها و مشکلات

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کارآفرینی در واقع ایجاد تغییر در شیوه و اصول کاری همیشگی است که باید در چهارچوب خاصی قرار بگیرد. همانطور که می‌دانید تغییر کردن و حرکت به سوی پیشرفت، به تفکر خلاق و اصولی نیاز دارد که یک کارآفرین باید با توجه به آن‌ها مسیر خود را انتخاب کند. سعی کنید که همیشه در رقابت بمانید و راه‌های جدید را امتحان کنید تا به موفقیت دست یابید.

به طور خلاصه داشتن تفکر مؤثر، باعث می‌شود که کارآفرینی را در زندگی واقعی احساس کنید. در صورت شروع یک کسب و کار جدید و یا عدم استفاده از متد‌های خاص، همیشه می‌توانید با رعایت اصول کارآفرینی به موفقیت دست یابید.

درباره نویسنده

مطالب مرتبط

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

-- بارگیری کد امنیتی --